Basisschool BoschAkker is een dynamische school in de wijk Tongelre. We zijn een school in beweging, waar ruimte is voor ontwikkeling en groei, van leerlingen en van leerkrachten. Als echte wijkschool hebben we een prachtige, diverse populatie waarin ieder kind telt. We zetten sterk in op het verstevigen van de basisvaardigheden en geven daarnaast ruimte aan brede ontwikkeling.

Dit schooljaar starten we met een nieuw schoolplan voor de periode 2025–2029. In dit plan staat waar we de komende jaren samen aan willen werken om ons onderwijs nog sterker te maken. Het schoolplan is opgesteld in samenwerking met ons team, het bestuur en de medezeggenschapsraad (MR). 

We richten ons de komende jaren op vijf doelen: 

  • Sterk en duidelijk lesgeven met het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). 
  • Kinderen voorbereiden op hun rol als wereldburger. 
  • Krachtige en positieve klassen, waarin iedereen zich prettig voelt.
  • Leerlingen voorbereiden op de digitale wereld van vandaag en morgen. 
  • Een professionele cultuur waarin we blijven leren en ontwikkelen.

Sterk en duidelijk lesgeven 

We werken met Expliciete Directe Instructie (EDI). EDI helpt leerkrachten om lesstof stap voor stap uit te leggen en goed te volgen of kinderen de uitleg begrijpen. De leerkracht doet eerst voor, oefent samen met de groep en laat daarna de leerlingen zelfstandig aan de slag gaan. Zo krijgt ieder kind precies de ondersteuning die het nodig heeft. We kiezen voor EDI omdat het zorgt voor duidelijkheid, structuur, differentiatie en hoge betrokkenheid in de klas. Kinderen weten wat ze gaan leren, waarom dat belangrijk is en wanneer ze het goed doen. Dat vergroot hun zelfvertrouwen en motivatie.

Kinderen voorbereiden op hun rol als wereldburger. 

We geven ons burgerschapsonderwijs doelgericht en herkenbaar vorm. In ons onderwijs staan thema's centraal, zoals respect, duurzaamheid, samenwerken of omgaan met verschillen. Deze thema’s komen terug in gesprekken in de klas, bij projecten, in boeken die we lezen en in activiteiten op school. Zo verbinden we burgerschap aan de dagelijkse praktijk en de leefwereld van onze leerlingen. Daarnaast starten we een leerlingenraad, zodat kinderen leren mee te denken, mee te beslissen en invloed te hebben op wat er in de school gebeurt. Zo ervaren ze dat hun stem ertoe doet en dat ze samen het verschil kunnen maken.

Krachtige en positieve klassen, waarin iedereen zich prettig voelt.

Een veilige en positieve sfeer in de klas is de basis voor leren en groeien. Daarom werken we bewust aan krachtige en positieve klassen, waarin ieder kind zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. We maken daarbij gebruik van het programma Klassenkracht, dat leerkrachten en leerlingen helpt om samen een sterk groepsgevoel op te bouwen. Door te investeren in vertrouwen, respect en duidelijke afspraken, ontstaat een omgeving waarin kinderen zich veilig voelen om fouten te maken, elkaar te helpen en zichzelf te laten zien. Een positieve groepssfeer zorgt niet alleen voor rust en plezier in de klas, maar ook voor betere leerresultaten en sociale ontwikkeling.

Leerlingen voorbereiden op de digitale wereld van vandaag en morgen. 

We vinden we het belangrijk dat kinderen niet alleen leren met technologie, maar ook begrijpen hoe ze die op een bewuste, veilige en verantwoorde manier kunnen gebruiken. We bereiden onze leerlingen stap voor stap voor op de digitale wereld van vandaag en morgen. Dat doen we door digitale middelen in te zetten als hulpmiddel bij het leren en door aandacht te besteden aan mediawijsheid, kritisch denken, online gedrag en creëren met digitale middelen. Kinderen leren informatie zoeken, verwerken en beoordelen, samenwerken met digitale tools en hun eigen grenzen online bewaken. Ons doel is dat leerlingen opgroeien tot vaardige, bewuste en verantwoordelijke digitale burgers.

Een professionele cultuur waarin we blijven leren en ontwikkelen.

Goed onderwijs ontstaat door een sterk en professioneel team. Daarom investeren we in een professionele cultuur, waarin we blijven leren en ontwikkelen. Door scholing, coaching en samenwerking verbeteren we ons pedagogisch en didactisch handelen en kunnen we ieder kind de aandacht en uitdaging bieden die het verdient. Reflectie, feedback en leren van elkaar zijn hierbij vanzelfsprekend.