Ondersteuning
We vinden dat ieder kind recht heeft op goed onderwijs en passende ondersteuning. Elk kind ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo en op een eigen manier. Daarom werken wij met een zorgstructuur waarin we kinderen goed volgen, tijdig signaleren wat nodig is en doelgericht handelen om ieder kind verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling.
Samen met ouders en specialisten zorgen we voor een omgeving waarin kinderen zich veilig voelen, kunnen leren, groeien en met plezier naar school gaan.
Zicht op ontwikkeling
Wij houden het hele schooljaar door “zicht op ontwikkeling”. Dat betekent dat we niet alleen naar cijfers kijken, maar ook naar het welbevinden, de motivatie en de sociale groei van onze leerlingen.
Het schooljaar is verdeeld in drie perioden, waarin we volgens de PDCA-cyclus werken: plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen.
Leerkrachten observeren dagelijks in de klas en gebruiken toetsen, gesprekken en observaties om het beeld van de ontwikkeling van hun leerlingen compleet te maken. Minimaal drie keer per jaar worden de groepen besproken met de intern begeleider. Hierbij kijken we naar de groep als geheel én naar individuele leerlingen.
In onze kleutergroepen gebruiken we het observatie-instrument KIJK!, en in de groepen 3 t/m 8 volgen we de ontwikkeling met methodegebonden toetsen en het digitale leerlingvolgsysteem DIA. Ook het welbevinden wordt structureel gevolgd, onder andere via de Kanjervragenlijsten.
Zorgniveaus
Om te zorgen dat ieder kind de juiste hulp krijgt, werken we met verschillende zorgniveaus. Deze niveaus geven aan welke ondersteuning wordt ingezet en wie daarbij betrokken is.
Zorgniveau 1A – Basiszorg in de klas
De eerste en belangrijkste stap in ondersteuning is de leerkracht in de klas.
Onze leerkrachten bieden gedifferentieerd onderwijs, met aandacht voor verschillen tussen leerlingen in tempo, niveau en leerstijl. Ze geven gerichte instructie, volgen de voortgang en passen hun aanpak aan waar dat nodig is.
Zorgniveau 1B – Extra begeleiding in de groep
Wanneer een leerling meer nodig heeft dan de reguliere ondersteuning, wordt er samen met de intern begeleider een handelingsplan opgesteld.
Hierin staan concrete doelen, afspraken over aanpak, en hoe en wanneer deze worden geëvalueerd. Ouders worden altijd betrokken bij dit proces.
Zorgniveau 2 – Ondersteuning buiten de klas
Soms heeft een leerling extra hulp nodig die buiten de reguliere lessen plaatsvindt. Dit kan bijvoorbeeld door een ambulant begeleider, gedragsspecialist of een logopedist zijn.
We werken hierbij nauw samen met ouders en externe partners. Voor deze leerlingen worden de doelen vastgelegd in een individueel handelingsplan of, als er structureel meer nodig is, in een ontwikkelperspectiefplan (OPP).
Zorgniveau 3A – Passend onderwijs in samenwerking met het samenwerkingsverband
Als blijkt dat de school, ondanks alle inzet, niet de juiste ondersteuning kan bieden, kijken we samen met het Samenwerkingsverband Eindhoven naar de best passende plek voor het kind.
Iedere basisschool maakt deel uit van een regionaal samenwerkingsverband dat ervoor zorgt dat ieder kind een passende onderwijsplek krijgt. Soms betekent dit dat extra ondersteuning wordt ingezet binnen onze school, en in enkele gevallen dat een leerling tijdelijk of structureel beter tot zijn recht komt op een andere school binnen het speciaal (basis)onderwijs.
Zorgniveau 3B – Maatregelen voor specifieke leerbehoeften
Sommige kinderen hebben intensievere of gespecialiseerde begeleiding nodig dan binnen het reguliere basisonderwijs mogelijk is.
In die gevallen kijken we, in overleg met ouders en het samenwerkingsverband, of speciaal (basis)onderwijs beter aansluit bij de onderwijsbehoefte van het kind.
Op deze scholen is meer expertise aanwezig op het gebied van specifieke leerproblemen, gedragsvragen of ontwikkelingsstoornissen.
Wanneer een overstap aan de orde is, begeleiden we ouders zorgvuldig in dit proces en zorgen we voor een warme overdracht.
Ons uitgangspunt blijft altijd: het kind krijgt onderwijs op de plek waar het zich het beste kan ontwikkelen.
Individuele plannen: HP en OPP
Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, stellen we een plan op dat goed aansluit bij hun persoonlijke leerdoelen:
-
Individueel Handelingsplan (HP): voor leerlingen die tijdelijk extra hulp nodig hebben, bijvoorbeeld bij lezen, rekenen of sociaal-emotionele ontwikkeling.
-
Ontwikkelperspectiefplan (OPP): voor leerlingen die structureel meer ondersteuning nodig hebben of een eigen leerlijn volgen.
Daarnaast wordt er voor leerlingen bij wie de basisondersteuning niet toereikend is en extra ondersteuning nodig is, of na het afronden van een individueel handelingsplan op zorgniveau 2 van maximaal 2 keer 10 weken, een OPP opgesteld.
Wanneer dit OPP wordt opgesteld, wordt de leerling hierin actief betrokken. De leerling heeft hierbij, zoals dat heet, hoorrecht.
Het hoorrecht houdt in dat leerlingen het recht hebben om mee te praten en mee te denken over hun ontwikkelingsperspectief en de ondersteuning die zij op school krijgen. Het hoorrecht wordt vormgegeven in een gesprek met de leerling, ouders, leerkracht en intern begeleider.
Het geldt voor alle onderdelen van het ontwikkelingsperspectief. Het hoorrecht geldt voor alle leerlingen met een ontwikkelingsperspectief (dus ook voor kleuters, leerlingen met een verstandelijke beperking en leerlingen met een communicatieve beperking). Alle leerlingen hebben inspraak en mogen hun mening geven over de inhoud en uitvoering van hun ontwikkelingsperspectief.
Extra ondersteuning binnen de basisschool
Naast de basiszorg bieden we op BoschAkker extra ondersteuningsmogelijkheden aan binnen de basisondersteuning. Deze zijn bedoeld om leerlingen net dat beetje extra te bieden wat ze nodig hebben om zich prettig te voelen en te kunnen groeien.
Voorbeelden van extra ondersteuning:
-
BoschKlas: extra uitdaging voor leerlingen met een hoog leerpotentieel. Zij werken twee keer per week buiten de klas aan thematische projecten, leren leren, mindset én krijgen Spaanse les.
Bureau Jong: groepstrajecten voor kinderen van gescheiden ouders.
-
Dyslexieondersteuning: volgens een dyslexieprotocol en met begeleiding van het RID bij vastgestelde dyslexie.
-
Gedragsspecialist: één dag per week op school om leerlingen te begeleiden bij sociaal-emotionele ontwikkeling of bij het versterken van executieve functies, zowel individueel als in kleine groepjes.
-
Logopedie: één dag per week is een logopediste van De Taalreis aanwezig op school.
Lumens: (opvoed)ondersteuning door een maatschappelijk werker.
-
Motorische Remedial Teaching (MRT): ondersteuning bij motorische ontwikkeling door onze vakleerkracht bewegingsonderwijs. Doel is om bewegingsplezier, zelfvertrouwen en motorische vaardigheden te versterken.
-
Nieuwkomersbegeleiding: begeleiding voor leerlingen die kort in Nederland zijn of een traject via de Wereldwijzer hebben gevolgd.
-
Rekenlijn 1,5 jaar: mogelijkheid om de leerstof van groep 7 over 1,5 jaar te verdelen voor meer verdieping en beter begrip.
-
Rekenspecialist: ondersteunt het team in het versterken van het rekenonderwijs.
-
Samen Thuis in Taal: extra taalstimulering in groep 1 door vrijwilligers van de Bibliotheek Eindhoven.
-
Schakelklas: intensieve taalondersteuning voor leerlingen met een taalachterstand en nieuwkomers.
VATT: Van Alle Talen Thuis is een impulsprogramma dat kinderen tussen 0 en 12 jaar de kans biedt om ook op school en kinderopvanglocaties boeken in hun thuistalen te ontdekken en te omarmen.
-
Weerbaarheidstraining / Bikkeltraining: speciaal voor leerlingen die baat hebben bij extra ondersteuning op sociaal-emotioneel vlak. In kleine groepjes werken zij aan zelfvertrouwen en sociale weerbaarheid
Samen met ouders
Een goede samenwerking met ouders vinden wij essentieel. We zien ouders als partners in de ontwikkeling van hun kind. Daarom nemen we ouders mee in iedere stap van het ondersteuningsproces: van signalering tot uitvoering en evaluatie.
Tijdens oudergesprekken, portfoliogesprekken en groepsbesprekingen bespreken we wat goed gaat, waar extra aandacht nodig is en welke afspraken we samen maken. Ook in het digitale systeem MijnRapportfolio kunnen ouders en kinderen hun ontwikkeling volgen.